Lens Safari

Hoe ziet de wereld er uit als je anno 2022 door de lens van een AR app kijkt? Hoe zit het met je eigen semi-digitale voorkomen? Misschien loop je nu al ongemerkt rond in de augmented realiteit van iemand anders.

Doe mee met de lens safari van Whatswhat studio en MADlab en geef tijdens een sessie vorm aan je eigen semi-digitale werkelijkheid. Door naar de juiste AR lens voor de juiste gelegenheid te speuren, of als die nog niet bestaat, zelf iets te maken. 

Met de Lens Studio tool van Snap creeer je in een handomdraai een AR effect, en dat gaat veel verder dan de facefilter effecten van vroeger. Je kunt tegenwoordig eenvoudig de pose tracken van 5 mensen tegelijk, bewegingen detecteren, digitale mode maken die in AR te dragen is. Je kunt virtuele objecten plaatsen of de wereld een beetje aanpassen.

Met ruim 30 kant-en-klare templates heb je binnen 3 minuten de basis voor je AR idee draaiend op je telefoon. En met wat extra uitleg tijdens sessie twee maak je daar vervolgens van wat je voor ogen hebt. 

De gekozen en gemaakte filters kun je op elkaar én in het wild uit te proberen.

Mee op safari?

Technische kennis is niet vereist, huiswerk is er niet. Behalve dat er misschien een ideeenstroom op gang komt vanwege de eindeloze mogelijkheden met AR. Maar daar kun je tijdens de sessie van 2 uur volop mee aan de slag.

Je Safari reis boek je hier.

Datum Keus uit 7 en 14 december
Tijd20:00 – 22:00 uur
LocatieStadslab Eindhoven
AdresGasfabriek 6 (NRE Erfgoedhuis)
TicketsEventbrite € 5,-

Wie is Sander Veenhof?

Sander Veenhof (NL, 1973) brengt graag tijd door in semi-digitale werelden. Met name programmeerbare omgevingen. Hoewel zijn nieuwsgierigheid betrekking heeft op een verre toekomstige samenleving waarin we allemaal leven in een mixed reality-universum, is zijn kunstpraktijk praktijkgericht en gesitueerd in het heden. Zijn cadeau.

Dankzij AR is hij in staat om zijn eigen speculatieve real-life versies van een denkbeeldig universum op te voeren en erin te leven. Hierdoor kan hij nieuwe (technische) domeinen van binnenuit verkennen, met een focus op hoe het is om een ​​semi-digitaal wezen te worden, versterkt met nieuwe superkrachten, maar ook beperkt door nieuwe grenzen.

Veenhof begon tien jaar geleden met het creëren van cross-reality-projecten in de avatarwereld Second Life, stapte vervolgens over naar AR en vorig jaar was zijn speeltuin onze Zoom-realiteit. Het maakte van ons allemaal (programmeerbare) digitale verschijningen, dus stilzitten was geen optie voor Veenhof. Evenmin voor de aanwezigen van zijn interactieve Zoom-sessies op uitnodiging, waarin hij verschillende multi-user gesynchroniseerde AR-effecten testte.