Eindhoven doet mee met publicroam

Vorige week is de campagne Zorgeloos verbinden gelanceerd door de steden Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam, samen met diverse gemeenten en publicroam. De partijen willen dat veilige toegang tot open wifi vanzelfsprekend wordt. Komende maanden worden honderden publiekslocaties in Nederland benaderd om hun wifi-netwerken te verbeteren. De campagne wordt gesteund door SIDN fonds en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

‘Je hebt misschien niets te verbergen, maar wel iets te beschermen.’

Internet voor iedereen

In een wereld waarin we constant verbonden zijn, is openbaar wifi niet meer weg te denken. Iedereen moet overal online kunnen om zaken te regelen met de overheid, zorg, bank en ook om sociale contacten te onderhouden. Toegang tot internet op publieke locaties hoort er vanzelfsprekend bij. 

Gratis open wifi meestal niet veilig

Wifi wordt net zo normaal gevonden als elektriciteit en water. Maar laten we eerlijk zijn, hoe vaak vragen we ons af of die gratis verbinding wel veilig is? Het is een vraag die we vaak negeren, omdat het gemak van toegang tot het internet zwaarder weegt dan onze zorgen over online veiligheid en privacy. 

Niet iedereen is zich bewust van de risico’s, niet iedereen is bekend met beveiligingsmaatregelen en lang niet iedereen kan zich de benodigde abonnementen veroorloven. Het maakt mensen en organisaties online kwetsbaar. 

Betere bescherming voor gasten en bezoekers

De digitale samenleving brengt nieuwe verantwoordelijkheden met zich mee; het is aan publieke locaties om te zorgen voor gastvrije wifi-toegang die voldoet aan de normen voor veiligheid, privacy en betrouwbaarheid. De initiatiefnemers van de campagne willen dat open wifi voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar blijft en dat de gebruikers ervan beter worden beschermd. Lees er meer over op de campagnewebsite

De campagne Zorgeloos verbinden doet een oproep aan organisaties om bij te dragen aan een digitale samenleving waarin iedereen zich veilig en welkom voelt. En om te blijven investeren in een beter internet dat werkt voor iedereen.